Istota efektów świetlnych w malarstiwe
fot. Jezioro Wiloughby/Wikimedia Commons (Edmund Darch Lewis)
Edmund Darch Lewis (ur. 17 października 1835 w Filadelfii, zm. 12 sierpnia 1910 tamże)
REKLAMA
Edmund Darch Lewis – amerykański malarz pejzażysta zaliczany do Hudson River School.
Po opanowaniu techniki olejnej na początku swojej kariery Lewis zaczął malować akwarelami. Chociaż jego akwarele nie osiągały takiego samego poziomu technicznego, były również cenione za ich jasność i luminizm. Lewis kontynuował tworzenie obrazów o charakterze masowej produkcji.
W późniejszym okresie swojego życia jako zamożny artysta Lewis kolekcjonował sztukę dekoracyjną, w tym meble, ceramikę, gobeliny i obrazy mistrzów. Zlecił również zbudowanie dwóch sąsiadujących domów przy 22. St. w centrum Filadelfii, aby udostępnić swoją kolekcję społeczeństwu filadelfijskiemu.
Lewis malował przede wszystkim pejzaże, które odznaczały się typowym dla Hudson River School eksponowaniem efektów świetlnych i wzniosłych aspektów natury. Utrwalał krajobrazy Gór Białych w New Hampshire, Pensylwanii, New Jersey i stanu Nowy Jork, malował też wybrzeża Nowej Anglii. Był bardzo płodnym artystą – gdy zajął się tworzeniem akwareli, potrafił malować dwa lub trzy obrazy dziennie. Dzięki znacznej popularności malarz osiągnął sukces materialny, posiadał dwa domy w Filadelfii i wielką kolekcję dzieł sztuki, mebli, ceramiki i osobliwości.
New Hamsphire
Ten monumentalny obraz przedstawiający Górę Waszyngtona w północno-środkowym New Hampshire jest wzniosły i malowniczy w swojej wielkości. Spokojna, ponadczasowa scena przedstawia majestat i potęgę natury, która motywowała osadników do eksploracji granic Ameryki. Bohaterski krajobraz wydaje się praktycznie niezniszczony przez ludzką ingerencję, jednak oznaki oswajania dzikiej przyrody są widoczne w często uczęszczanej ścieżce, oczyszczonej ziemi, pasących się krowach i włączeniu dwóch rybaków. Lewis zastosował się do dziewiętnastowiecznej formuły krajobrazu, przedstawiając pierwszy plan, środek i tło oddalające się w nieskończoność. Szkic przygotowawczy wykonany na miejscu do tego panoramicznego widoku można znaleźć w kolekcji szkicowników Edmunda Darcha Lewisa w The Athenaeum w Filadelfii.
Widok Filadelfii (1873)
Góra Moat
Z życiorysu
Urodził się w bogatej, filadelfijskiej rodzinie. W wieku piętnastu lat podjął naukę u malarza niemieckiego pochodzenia Paula Webera (1823–1916). W 1854 zorganizował pierwszą wystawę w Pennsylvania Academy of the Fine Arts, później wystawiał w Boston Athenaeum (od 1858) i National Academy of Design (od 1860). Początkowo posługiwał się techniką olejną, jednak w późniejszym okresie tworzył głównie akwarele.Twórczość
Podróżował po Pensylwanii, New Jersey i Nowym Jorku, malując sceny nad rzekami. Przez dwie dekady eksplorował Góry Białe i tworzył obrazy pejzażów gór, rzek i jezior. Tworzył także rozległe obrazy morskie na terenie całej Nowej Anglii i stał się płodnym oraz odnoszącym sukcesy artystą. Jego prace były doceniane za ich jasność i świetlistość. Ze względu na swoją twórczość pełną życia i błyskotliwość uważany jest za jednego z malarzy luministów.Po opanowaniu techniki olejnej na początku swojej kariery Lewis zaczął malować akwarelami. Chociaż jego akwarele nie osiągały takiego samego poziomu technicznego, były również cenione za ich jasność i luminizm. Lewis kontynuował tworzenie obrazów o charakterze masowej produkcji.
W późniejszym okresie swojego życia jako zamożny artysta Lewis kolekcjonował sztukę dekoracyjną, w tym meble, ceramikę, gobeliny i obrazy mistrzów. Zlecił również zbudowanie dwóch sąsiadujących domów przy 22. St. w centrum Filadelfii, aby udostępnić swoją kolekcję społeczeństwu filadelfijskiemu.
Lewis malował przede wszystkim pejzaże, które odznaczały się typowym dla Hudson River School eksponowaniem efektów świetlnych i wzniosłych aspektów natury. Utrwalał krajobrazy Gór Białych w New Hampshire, Pensylwanii, New Jersey i stanu Nowy Jork, malował też wybrzeża Nowej Anglii. Był bardzo płodnym artystą – gdy zajął się tworzeniem akwareli, potrafił malować dwa lub trzy obrazy dziennie. Dzięki znacznej popularności malarz osiągnął sukces materialny, posiadał dwa domy w Filadelfii i wielką kolekcję dzieł sztuki, mebli, ceramiki i osobliwości.
New Hamsphire
Ten monumentalny obraz przedstawiający Górę Waszyngtona w północno-środkowym New Hampshire jest wzniosły i malowniczy w swojej wielkości. Spokojna, ponadczasowa scena przedstawia majestat i potęgę natury, która motywowała osadników do eksploracji granic Ameryki. Bohaterski krajobraz wydaje się praktycznie niezniszczony przez ludzką ingerencję, jednak oznaki oswajania dzikiej przyrody są widoczne w często uczęszczanej ścieżce, oczyszczonej ziemi, pasących się krowach i włączeniu dwóch rybaków. Lewis zastosował się do dziewiętnastowiecznej formuły krajobrazu, przedstawiając pierwszy plan, środek i tło oddalające się w nieskończoność. Szkic przygotowawczy wykonany na miejscu do tego panoramicznego widoku można znaleźć w kolekcji szkicowników Edmunda Darcha Lewisa w The Athenaeum w Filadelfii.
Widok Filadelfii (1873)
Góra Moat
PRZECZYTAJ JESZCZE